konferencja j. zalek i m. wypij2

Rząd łamie kręgosłup Warmii i Mazurom

19 Luty 2015

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że w trakcie konsultacji społecznych rządowego dokumentu „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” do ministerstwa wpłynęło ponad 20 tys. wniosków, z czego ok. 5 tys. z nich dotyczyło drogi krajowej nr 16. Co stanowi 25% wszystkich uwag i wniosków. Dlaczego Droga Krajowa nr 16 jest tak ważna?

– Północno-wschodnia Polska jest wykluczona insfrastrukturalnie. Powoli robi się tam skansen. Drogi na Warmii i Mazurach przypominają trakty z XVIII wieku przystosowane dobrze do transportu konnego! Ogromny potencjał Warmii, Mazur czy Podlasia jest niewykorzystany, bo brakuje infrastruktury – mówił Jacek Żalek.

– „Krajowa 16” – Droga krajowa nr 16 ma prawie 400 kilometrów długości, przebiega przez część województwa kujawsko-pomorskiego, całe warmińsko-mazurskie i część podlaskiego. Krajowa 16-ka łączy Warmię i Mazury z autostradą A1. Droga krajowa nr 16 od lat nazywana jest komunikacyjnym kręgosłupem woj. warmińsko-mazurskiego ponieważ łączy wschód regionu biegnąc od Ełku przez Mikołajki i Mrągowo do Olsztyna i dalej na zachód przez Ostródę do Iławy – mówił Michał Wypij.

Złamany kręgosłup to paraliż rozwojowy Warmii i Mazur. To wyrok dla społeczności tego regionu.

Województwo z najwyższą stopą bezrobocia. Co drugi młody człowiek po studiach nie ma pracy.
•    Stopa bezrobocia – 18,9% (infografika) – 11,5% Polska (GUS) koniec 2014 r.
•    Osoby żyjące w skrajnym ubóstwie – 13,5% przy 6,8% śr. w kraju
•    Gosp. domowe korzystające z pomocy społecznej 22,7% przy 11,7 śr. w kraju
•    Bezpieczeństwo na drogach – wysoki poziom ryzyka indywidualnego według EuroRAP [Europejski Program Oceny Ryzyka na

Drogach (European Road Assessment Programme)] – publikuje Atlas Ryzyka na Drogach Krajowych w Polsce.
Przebudowa konieczna z uwagi na:
1. aspekt gospodarczy i najwyższy wskaźnik bezrobocia
2. bezpieczeństwo

Od tej drogi „odchodzą” mniejsze trasy np. z Mrągowa do Giżycka czy Kętrzyna, co zwłaszcza latem sprawia, że jest ona zatłoczona.
„Szesnastka” jest teraz wyremontowana tylko w niektórych krótkich fragmentach. Dalej na Mazury jedzie się drogą wąską, krętą, pełną kolein i niebezpieczną.

Samorząd regionu i samorządy lokalne od lat przyznają, że remont „szesnastki” od Olsztyna w stronę Mazur jest kluczową sprawą dla rozwoju zarówno regionu jak i gmin na trasie. Z tego powodu naprawa tej drogi na odcinku z Borek do Mrągowa (ok. 18 km) w listopadzie została wpisana do Kontraktu Terytorialnego, który władze samorządowe podpisały z rządem.
Modernizacja dalszego przebiegu DK 16 od Mrągowa na Mazury została wpisana na listę inwestycji warunkowych tego Kontraktu.
Mimo to w przedstawionym pod koniec grudnia przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekcie dokumentu „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” modernizacji „szesnastki” z Borek do Mrągowa nie ujęto. Nikt z rządzących nie czuł i nie czuje się w obowiązku powiadomić opinię publiczną o powodach swojej decyzji.

Przypominamy, że modernizacja drogi nr 16 została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który zatwierdziła w ubiegłym roku Rada Ministrów. Domagamy się realizacji tego, co rząd już nam obiecał.
Rozbieżności między Kontraktem a Planem to kompromitacja rządzących i kolejny fakt, który nie pozwala traktować obietnic wyborczych koalicji rządzącej PO–PSL poważnie.” Brak DK 16 w planie to  oszustwo, które będzie drogo kosztować mieszkańców wschodniej części naszego kraju.

konfaD16